Om meg

Bildet mitt
Jeg er en jente som ble født 01.August 1991. Jeg går på Sandvika Vgs, på programområdet SSP også kjent som Allmenn. Her på Blogger lager jeg blogger som er relatert til skolearbeidet mitt, og oppgaver som vi har fått i timen.

onsdag 23. april 2008

Norsk lyrikker


Forrige uke ble vi delt inn i grupper på 3 og 3.Hver gruppe fikk en norsk lyriker hver, og vi fikk en halvtime på oss til å lage en kort presentasjon om lyrikeren. Min gruppe fikk Inger Hagerup, dette syntes jeg var fint. Siden hun er den lyrikeren jeg kjenner best til. Her er et lite sammendrag av det vi snakket om:


Inger Hagerup er født i Bergen 12 April 1905. Men vokste opp i Sogn med
moren og broren, faren døde da hun var ung.Hun studerte på Treiders handelskole,
og skrev i forskjellige aviser og blader. Hun var veldig politisk engasjert og
var medlem av kommunist partiet helt fra 20-års alderen. Senere giftet hun seg
med Anders Hagerup og fikk to barn, begge barna er forfattere i
dag.Gjennombruddet til Inger Hagerup var i 1939, med diktsamlingen “Jeg gikk meg vill i skogen”. Etter dette skrev hun mest kamplyrikk og dikt for barn. Diktene
hennes var fine for barn fordi hun gjorde om vanskelige hverdagslige ord til
lette ord, og satte sammen med rim og rytme. Temaene hennes er som oftest
kjærlighet, ensomhet og sorg. I krigen måtte hun flykte med mannen og barna sine
til Sverige, der skrev hun kamplyrikk og fikk inspirasjon fra Arnulf Øverland.
Hun skrev dikt, hørespill og bøker fram til slutten av 1970-årene men døde 6
februar 1985.
Innlegget mitt her på bloggen som heter Mauren, er et barnedikt fra Inger Hagerup.
Hvis du vil vite mer om henne, kan du gå inn på denne artikkelen fra NRK, og lese mer om henne.


Jeg anbefaler denne metoden for andre lærer og, det var en grei måte å jobbe på. Det var morsomt å ha litt variasjon forhold til det andre vi gjør. Jeg fikk og stor oversikt over Inger Hagerup, og siden jeg skrev notater fra de andre sine presentasjoner, har jeg stoff om dem og. Jeg tror jeg lærte mer av denne metoden, enn om læreren vår hadde stått å snakket om alle selv, det hadde blitt litt mye.

1 kommentar:

Cellie sa...

Kunne bare litt om I.H. Hagerup familien er en stor forfatter-familie, hørt ganske mye om dem.