Om meg

Bildet mitt
Jeg er en jente som ble født 01.August 1991. Jeg går på Sandvika Vgs, på programområdet SSP også kjent som Allmenn. Her på Blogger lager jeg blogger som er relatert til skolearbeidet mitt, og oppgaver som vi har fått i timen.

tirsdag 1. april 2008

Aprilsnarr

Har du blitt lurt i dag? Eller kanskje du selv har lurt en eller flere personer? Den 1.April har alltid vært en dag som mange prøver å lure andre på, til og med media har blitt med på spøken. Men nå som jeg leser alt tøyset i avisene og hører om alle de som har blitt lurt. Lurer jeg på hvorfor vi egentlig gjør dette den 1.april?


Den formen for aprilsnarr vi kjenner her i Norden, stammer fra Frankrike på 1500-tallet. Det var fordi Frankrike var det første landet som gikk over til den gregorianske kalenderen (at starten av året ble lyttet fra slutten i mars til 1.Januar) De som enda ikke hadde gått over til denne kalenderen, ble lurt av alle andre den 1.april og de fikk festet en papir-fisk på ryggen i all hemmelighet. Slik ble disse personene gjort til narr for andre.


I de senere årene har 1.April blitt en dag man får lov til å lure folk. Det har blitt en tradisjon i hele Europa, uten om Spania som har en lignende dag 28.desember. Jeg syntes det er helt utrolig morsomt hvordan media, statsoverhoder og bedrifter kan få lov til å tøyse slik, så lenge man vet at det er tøys i løpet av dagen. Her i VG og NRK kan du lese årets aprilspøker. De fleste mener vell dette er greit, siden det har vært slik i flere år. I England har det vært folk spøkt med ting 1.April helt siden 1700-tallet! En av Norges beste aprilspøker var i 1950 da aftenposten skrev at vinmonopolet i Oslo skulle kvitte seg med overskudd med vin, og at man kunne komme og få gratis. Det var flere som gikk på denne spøken, og det var lange køer uten for vinmonopolene.


Men nå i dag passer vi mer på, vi vet at dette er en dag som mange tuller og tøyser på. Og mange tar ikke ting så seriøst som de gjorde før i tiden, men selvfølgelig finnes det unntak. Noen mener at denne dagen burde vær helt normalt som alle andre. Men jeg syntes det er bra med en dag som folk kan tøyse litt, litt morro i hverdagen skader ikke!

1 kommentar:

ŘÌ$H sa...

Haha, enig med deg. Håper du ble også lurt av en eller annen. Bloggen din er fin og du har mange interessante innlegg etter min smak.