Om meg

Bildet mitt
Jeg er en jente som ble født 01.August 1991. Jeg går på Sandvika Vgs, på programområdet SSP også kjent som Allmenn. Her på Blogger lager jeg blogger som er relatert til skolearbeidet mitt, og oppgaver som vi har fått i timen.

onsdag 21. mai 2008

Reklame

Reklame er noe som påvirker oss, uansett om du innser det eller ikke. Det finnes overalt, i annonse, brosjyre, spott og kan tilogmed være en hel reklameavis. Vi i 1STB på sandvika har også laget reklame, om skolen vår. Vi fikk en skole dag, slik at vi kunne ta bilder og lage et produkt som vi selv bestemte hva var. Men for å kunne lage en reklame, måtte vi kunne litt om hva egentlig reklame er og hvordan man lager en reklame.

Når noen lager en reklame, er det ikke tilfeldig hvilke farge, ord og uttrykk man bruker. Det er godt gjennomtenkt hvilke virkemidler som blir brukt. De bruker virkemidler slik at reklamen skal bli sett, gjerne slik at det blir en stoppeffekt. Dette kan være blinkene, fet skrift med sterke farger, høy lyd eller bilder med nakenhet. Her ser du en klar sammenheng om hva reklame egentlig betyr. Reklame er nemlig et latinsk ord(reclamare) som betyr å rope.
Språket de bruker er av mange virkemidler, uansett om vi ser det eller ikke. Hvis du trykker på bilde ved sien av vil du se noen eksempler på virkemidler i reklame.




Det finnes også forskjellige argumentasjoner. Åpen argumentasjon er når du får vite noe direkte og konkret. Som f.eks Tannkremen gir deg hvitere tenner. Dette må kunne bevises senere, og må være fakta. Skjult argumentasjon er når det appellerer en mening, følelse eller holdning. F.eks Drikk fanta, og du vil bli lykkeligere! Skjult argumentasjon føres også ofte som bilder som beskriver en livsstil eller holdning.

Det finnes forskjellig type reklamer. Reklamer kan være får å kunngjøre noe, få deg til å handle noe, det kan og være å påvirke mottakeren eller å samle inn stemmer. Reklame vil gjerne påvirke mottakeren og forandre deres holdninger, og derfor er den informativ.
De viktigste tingene du må huske på når du lager reklame er en rekkefølge som kalles for AIDA. Dette er en forkortelse av dette:

Attention: å få oppmerksomhet
Interest: å gjøre slik at mottakeren får interesse
Desire: At mottakeren vil ha produktet
Action:At mottakeren gjør




Ingen kommentarer: