Om meg

Bildet mitt
Jeg er en jente som ble født 01.August 1991. Jeg går på Sandvika Vgs, på programområdet SSP også kjent som Allmenn. Her på Blogger lager jeg blogger som er relatert til skolearbeidet mitt, og oppgaver som vi har fått i timen.

søndag 1. juni 2008

Under the surface

Vær eneste reklame du ser er tenkt nøye gjennom, folk har brukt lang tid på å lage den slik at den skal treffe akkurat de rette personene. Nå har jeg prøvd å gå under overflaten og analysere en reklame. Du trodde vell ikke vi skulle ha om reklame uten en analyse!

Førsteinntrykket mitt av reklamen er at den er skummel,dyster, mystisk og litt magisk. Jeg får følelsen av at jeg er i en skummel skog og møter en heks (med god lukt). Jeg ble tiltrukket av denne reklamen, fordi jeg liker mystiske og magiske ting. Jeg har lyst til å vite hvordan parfymen lukter, og dette reklamen prøver å oppnå, så jeg føler den treffer meg. Det første og det jeg ser mest på er øynene og damen, det er et intenst blikk som man ikke klarer å ta øynene fra. Etter dette ser jeg på parfymeflasken, men ser nesten ikke noe på teksten over og teksten i høyre hjørne.

Bilde av damen er nesten sentralt, og ansiktet hennes er lyst opp. Dette er får å gjøre blikket
enda mer direkte og intenst. Parfymen er plassert i hjørne, slik at man skal få større stoppeffekt av damen. Men forsatt ser man flasken godt fordi den er i litt lysere farger, og er limt inn. Logoen er og skult oppe i hjørne og litt skult. Jeg tror dette er fordi Dior er ganske kjent fra før, og trenger ikke vise veldig godt at denne parfymen er fra dem. For om man er interessert, finner man det ut likevel. Skriften som er brukt er veldig enkel og er i stil med resten av plakaten.

Man skjønner godt at dette er en plakat for Dior som vil vise oss en ny parfyme. Plakaten kan settes opp på reklame vegger på storsenteret, ute på bussholdeplassen osv. Den egner seg ikke akkurat for tv eller radio, men kunne godt vært på en internettside. Jeg tror målgruppen er for jenter, fordi et er en jente på bilde og Dior har flest jente produkter. Og jentene kan gjerne like litt mystiske og magiske ting. Som du ser heter parfymen Midnght Poisen og det er sammenheng med hvordan plakaten er utformet. Som man ser er det mest lagt vekt på bildene og ikke teskten, den eneste teksten som er der er navnet på produktet og logoen til Dior. Dette er for gi kort informasjon.

Jeg syntes denne reklamen treffe målgruppen veldig bra. Reklamen er en kontrast av hva Dior står for, og jeg tenker at ved denne reklamen prøver de å få nye mottakere en det de pleier å gjøre. Det er færre som blir interessert i et slikt konsept enn et mer jålete ett. Som sagt, liker jeg litt magiske ting så derfor syntes jeg denne reklamen var veldig bra.




Jeg vil vise en reklame som jeg, ikke likte, men fikk gåsehud av og ble berørt av. Det er en sånn reklame jeg ikke har fått ut av hode, og tenker på stadig vekk. Trykk her får å se reklamen

1 kommentar:

Anonym sa...

hei. er du datter av enten tom christensen eller anette christensen?